Als alles meezit kan Nederland op maandag 4 januari 2021 starten met het inenten van mensen tegen het coronavirus, zo maakte minister De Jonge eergisteren bekend. Toen ik het goede nieuws hoorde, kon ik het bijna niet geloven. Maar ik werd er wel blij van!

Gisteren zat ik twee uur in mijn auto. Ik houd ervan om tijdens autoritten naar de radio te luisteren. Ik switch graag tussen BNR en Radio 1. Ik hoorde allerlei deskundigen en belanghebbenden voorbijkomen die grote bedenkingen hebben bij de haalbaarheid van de plannen van De Jonge. Sterker nog, sommigen betwijfelen zelfs of er überhaupt een plan is. Je zou er moedeloos van worden.

Invloed

Blij of moedeloos, het helpt allebei niet. Want ik heb er geen invloed op. Om met Stephen Covey te spreken: wanneer er gestart wordt met inenten zit in mijn cirkel van betrokkenheid, maar niet in mijn cirkel van invloed. Dat geldt voor vrijwel alle Nederlanders, waaronder ook de ondernemers.

En als deze onzekerheid nu de enige was! Er zijn tal van onzekerheden waar ondernemers mee hebben te maken die grote gevolgen voor hun bedrijf kunnen hebben, maar waar ze weinig of geen invloed op hebben.

Zoals, wanneer kunnen we weer terug naar ‘normaal’? En is dat ‘normaal’ nog wel het ‘oude normaal’? Blijven we veel thuiswerken? Is het nog wel nodig wegen te bouwen? Is online vergaderen een blijvertje? Gaan we weer net zo veel vliegen als we deden voor Corona?

HorecaOf hoe ontwikkelt de wereldeconomie zich? Heeft de huidige economische crisis de vorm van een V, U, W, L, K of nog weer een andere letter? Wie zij de winnaars en wie de verliezers van deze crisis? Komt het economisch herstel op tijd voor de horeca, de evenementenindustrie, de culturele instellingen? Hoe hoog zal de werkloosheid oplopen? Hoe zelfredzaam zijn ZZP-ers? Hoelang blijft de overheid het bedrijfsleven nog ondersteunen? Wat als er na maart 2021 een kabinet van een andere politieke samenstelling komt?

En ook wat gaan we doen aan wat waarschijnlijk de grootste crisis is van onze tijd, die van het klimaat? Hoe gaan we op een duurzame manier voorzien in onze energiebehoefte? Hoe gaan we de stikstofcrisis oplossen? Komt er weer ruimte voor de noodzakelijke bouw van huizen en waar? Wat voor Brexit krijgen we en hoe gaat die onze economie raken? En de almaar oplopende kosten van de gezondheidszorg, wat gaan we daaraan doen?

Een greep uit de ontwikkelingen en onzekerheden waar we als ondernemers mee te maken hebben. Afhankelijk van de bedrijfstak raken die ons in meer of mindere mate. En dat kan zowel negatief als positief uitpakken, zoals we juist in de afgelopen maanden hebben gezien.

Goede strategie helpt

Op de (toekomstige) omstandigheden heb je als ondernemer weinig of geen invloed. Maar wèl op hoe je met die omstandigheden omgaat, erop reageert of beter nog anticipeert. Welke beslissingen neem je en hoe voer je die uit?

Wat enorm helpt is een goede strategie. Een goede strategie is onder andere gebaseerd op wat-als-scenario’s, waarin rekening is gehouden met de voor jouw bedrijf belangrijke onzekerheden.

Goede strategie geeft houvast, overzicht en rust, en maakt de kans op winst en duurzaam succes een stuk groter.

Zonder goede strategie val je gemakkelijk ten prooi aan opportunisme en jaag je achter elke mogelijkheid aan, of raak je overweldigd en bevries je. Een goede strategie geeft juist houvast, overzicht en rust in het algemeen en in uitdagende tijden in het bijzonder.

Zoals een van de meest invloedrijke denkers over strategie, Richard Rumelt, al jaren geleden aantoonde: er is een verband tussen de strategie en de winstgevendheid van een bedrijf. Dus het beschikken over een goede strategie maakt de kans op duurzaam succes een stuk groter.

Volgens diezelfde Rumelt is goede strategie helaas eerder uitzondering dan regel. Maar dat betekent ook dat er grote kansen zijn om het beter te doen dan de concurrentie.

Dat is pas echt goed nieuws voor ondernemers!

Goede strategie is eerder uitzondering dan regel. Dat biedt grote kansen aan ondernemers om het beter te doen dan de concurrentie!

 Wil je mijn blog voortaan als nieuwsbrief in je e-mail ontvangen? Klik op deze link. 

Door hiernaast op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan deze website. Meer weten over deze cookies, of wil je de cookie-instellingen voor deze website wijzigen? Klik dan hiernaast op meer informatie