Wat als je klant echt een koning is? En dan bedoel ik niet onze Willem-Alexander of Filip van België. Maar koning Croesus.
Wie? Die ken ik niet! Dat zou heel goed kunnen.
Want Koning Croesus leefde ruim 2.500 jaar geleden. Hij heerste over gebieden in wat wij nu Turkije en Griekenland noemen. Door zijn vele veroveringen werd hij steenrijk. Hij werd gezien als de rijkste man ter wereld.
Stel nou eens dat die rijkste man ter wereld jouw klant was. Een man met onbeperkte middelen, zoals geld, relaties, menskracht, informatie. Hoe zou je in jouw business koning Croesus een onweerstaanbaar aanbod kunnen doen?
Ik zou me kunnen voorstellen dat de eigenaren van Pathé Thuis zichzelf die vraag hebben gesteld. En dat ze toen het lumineuze idee van de privé-bioscoop bedachten. Een bioscoop alleen voor de koning en voor wie hij maar wil uitnodigen. Met alle films die je je maar kunt indenken instant beschikbaar. En natuurlijk met de meeste exquise spijzen en dranken voor, tijdens en na de film. Zoiets.
Dit idee is natuurlijk niet levensvatbaar en schaalbaar. Maar het is wel de eerste stap op weg naar een interessant business model.
Want wat hebben deze inventieve ondernemers bedacht: een netwerk van privé-bioscopen waar je in een comfortabele fauteuil elke film kunt kijken, op elk moment, desgewenst met wijn en oesters. Een variëteit aan bioscoopzaaltjes met verschillende aantallen zitplaatsen, waar je zelf de temperatuur en het licht kunt regelen, en kunt bepalen wanneer het pauze is. En reserveren doe je via een app op je smartphone. De verwachting is dat het anderhalf keer zo duur zal zijn als een gewoon bioscoopkaartje.
Het idee van een privé-bioscoop-voor-de-koning is getransformeerd tot een levensvatbaar bedrijfsconcept door het te standaardiseren en automatiseren, waardoor de kosten enorm zijn gereduceerd.
Deze manier van denken kan elke ondernemer gebruiken. Daarvoor moet je jezelf twee vragen stellen:
- Hoe zou ik in mijn business koning Croesus een onweerstaanbaar aanbod kunnen doen?
- Hoe kan ik het ‘Croesus-idee’ zodanig standaardiseren en automatiseren dat het een levensvatbaar en schaalbaar business model wordt?
En waarom dan koning Croesus gebruiken voor het gedachtenexperiment, en niet Jeff Bezos, Bill Gates of Warren Buffet? Omdat we, anders dan bij Croesus, bij die bekende personen allerlei gevoelens hebben die onze gedachtenvorming in de weg kunnen staan.
Koning Croesus was overigens niet werkelijk de inspiratiebron van de eigenaren van Pathé Thuis. Een van hen dacht negen jaar geleden, terwijl hij met zijn vriendin in de bioscoop naar de laatste Harry Potter film keek, hoe gaaf het zou zijn om je eigen bioscoop te hebben. Daar is het begonnen.
Maar als je het toeval een handje wilt helpen, dan kan je je laten inspireren door koning Croesus.
Wil je mijn blog voortaan als nieuwsbrief in je e-mail ontvangen? Klik dan op deze link.