lamp Tips en inzichten ontvangen over de aanpak van complexe problemen in het onderwijs?
  • Dienend vakmanschap als principe voor strategie

    dienendvakmanschap luchtballonVroeg u zich als kind ook wel eens af wat u later wilde worden? Ik heb zeker geweten dat ik onder andere boer, boswachter, archeoloog, journalist, advocaat en architect wilde worden. Het was achteraf gezien mijn eerste kennismaking met strategische vraagstukken. Die gaan namelijk in essentie over onze rol in de wereld.

    Er is een krachtig principe dat mensen en organisaties kan helpen bij het maken van allerlei soorten strategische keuzen, zo heb ik ontdekt: dienend vakmanschap.

    Lees verder

  • Durven uw medewerkers alles tegen u te zeggen?

    durvenuwmedewerkers vrouwenHet belang van leiderschap voor het lerend vermogen van organisaties. Daar moest ik aan denken toen ik laatst een interview zag van Sven Kockelmann met Eberhard van der Laan, de burgemeester van Amsterdam (Oog in oog, 16 juli 2013).

    Lees verder

  • Gedeelde prioriteiten

    gedeeldeprioriteiten verkeersbord

    “Ik ben er niet aan toegekomen, ik had geen tijd.” Het is een reactie die ik regelmatig hoor van mensen die een prestatie leveren die niet voldoet aan de verwachting. Zo’n reactie leidt bij mij vaak tot ergernis. Ik heb dan de neiging een tegeltjewijsheid van stal te halen, zoals:  “geen tijd bestaat niet, geen prioriteit wel.”Daarmee lijkt dan de kous af: als jij in het vervolg nou maar de juiste prioriteiten stelt, dan komt het wel goed.

    Lees verder

  • Passend onderwijs en systeemdenken: 4 tips

    passendonderwijs kinderenVanaf het schooljaar 2014-2015 treedt de Wet passend onderwijs in werking. Passend onderwijs geldt voor leerlingen in het primair en voorgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Systeemdenken kan scholen helpen om passend onderwijs op een passende manier vorm te geven. Ontdek hier hoe.

    Lees verder

  • Rendementsdenken moet, maar dan goed

    rendementsdenken‘Pleurt toch op met je rendementsdenken’. Studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam toonden deze week een spandoek met deze tekst. Alhoewel ik sympathie heb voor de studentenacties, ben ik het toch maar ten dele eens met de inmiddels alom klinkende kritiek op het rendementsdenken.

    Lees verder

Door hiernaast op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan deze website. Meer weten over deze cookies, of wil je de cookie-instellingen voor deze website wijzigen? Klik dan hiernaast op meer informatie